Saturday, July 31, 2010

|| Sejarah Palestin dan Israel ||

Salam.
Kalo dgr je perkataan sejarah,mesti ramai xnak bace kan?
Tapi harap korg bace la yg ni sebab ni penting kita sebagai umat Islam utk tahu.semoga ilmu ni dpt menambah kesedaran kita tentang hakikat perjuangan Islam di Palestin. InsyaAllah.

Sekadar berkongsi info dan ilmu.
Sila ikuti artikel yg lebih details di laman ini.

--> http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2808

Semoga ilmu ini bermanfaat utk semua.sedikit keratan artikel dr laman utama.


********************************************************************************

Palestin Sekarang

Sedari peristiwa Holocaust, ramai Yahudi berhijrah ke Amerika atas dasar terbuka negara tersebut terhadap mereka, serta ramai juga yang pulang ke tanah air di Israel. Yahudi di Amerika diterima dengan tangan terbuka, bantuan dan pekerjaan diberikan kepada mereka atas dasar belas kasihan akibat Holocaust tersebut. Dari situlah, Yahudi di Amerika berkembang dan memegang tampuk ekonomi dan pentadbiran Amerika. Amerika, selaku kuasa besar dunia setelah Perang Dunia Kedua, memberikan sokongan tanpa putus-putus kepada negara Israel, yang didirikan di atas tanah Palestin yang dirampas secara haram. Sehingga kini, Israel terus-terusan menyerang Palestin dalam usaha meluaskan sempadannya. Palestin pula berjihad, dalam usaha menawan kembali Masjidil Aqsa. Sejak kerajaan khalifah Islam tumbang, tiada sesiapa lagi yang mahu menyokong Palestin. Negara-negara Islam yang lain tunduk takut dan akur kepada Amerika. Sampai bila keadaan ini akan berakhir? Hanya dua; sama ada Palestin akan terus dihapuskan dan Masjidil Aqsa dimusnahkan dalam usaha mereka mencari Temple of Solomon, ataupun tertegaknya kembali kerajaan khalifah Islam yang menyokong perjuangan Palestin.




Di manakah kita? Kita boleh berdiam diri tidak berbuat apa-apa, sekaligus menjadikan kesudahan yang pertama tadi sebagai realiti. Ataupun, kita boleh berusaha melakukan sedaya upaya menyokong perjuangan Palestin, yang membawa kepada kesudahan yang kedua.

Fikir-fikirkan.




********************************************************************************

Wassalam (^_^)

3 comments:

Nasrullah Jaafar said...

A calm day, everyone can be a helmsman (^_^)
Thank you Yan Chiu-yee (^_^)

Amin Baek said...

waaa...ko guna google translator eh..hahah

moga makin ramai alert ngan isu ni..Alhamdulillah.Kebelakngan ni,bila tengok konsert2 palestin,makin mendapat sambutan.talk2 palestin lg.syukur..Makin banyak pihak yg ingin menghantar bantuan,dr malaysia ada pgpo,pbsm,putra 1 malaysia..yang lain cm amanpalestin,haluan da well known..menunjukkan kesedaran yang makin meningkat..

masyarakat antarabangsa juga bgtu..Libya,dan yg terbaru tak silap aku dari India..juga ada berita akan ada freedom flotilla 2..mayb casilas ngan nadal join sama..if xsilap info a..

mnyentuh pasal hollocaust ini,ada byk pendapat..jika dibaca cerita yg lain nya,pembunuhan ini adalah sebuah konspirasi dan pembohongan..wallahuallam..

thanx for the post

Fareast Al Muhandisu said...

hmmm... tp kan stil ramai x aware ngn sejarah palestin.. kne beli buku dia yg xplen dari aspek sejarah, politik n agama so dat org paham nape yahudi zionis x layak utk tanah kanaan tu.. nice post =)