Wednesday, August 18, 2010

|| Hakikat Pelarian Palestin ||

Salam.
Artikel ini dipetik dari HALUAN Palestin.
Sekadar perkongsian utk menyedarkan kita sebagai umat Islam khususnya, umat manusia am nya.Utk artikel penuh,sila klik..jgn xklik --> Hakikat Pelarian Palestin

***********************************************************************************

Seramai 4.8 juta penduduk Palestin telah menjadi pelarian di Negara sendiri atau di Luar Negara gara-gara rampasan tanah dan sikap apartheid zionis Israel laknatullah.

Angka tersebut merupakan mereka yang berdaftar dengan ‘United Nation Relief and Work Agency’ iaitu satu badan di dalam Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu yang dipertanggungjawabkan mengurus hal ehwal pelarian Palestin.

*****************

Siapakah yang dimaksudkan sebagai penduduk Palestin yang menjadi pelarian? Mereka adalah yang tergolong di dalam salah satu 3 kategori ini:
(1) Penduduk Palestin yang menetap di dalam wilayah yang telah dijajah oleh Israel. (Tebing Barat dan Gaza)
(2) Termasuklah penduduk Palestin yang menetap di Timur Jerusalem.
(3) Mereka yang menetap di daerah Bukit Golan, Syria yang kawasannya telah dijajah oleh Israel.


******************

Penghantaran bantuan demi bantuan dari pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan sama ada dari Malaysia atau Negara lain hanyalah bersifat sementara kerana bekalan bantuan itu akan habis dalam jangka masanya. Selagi embargo ini tidak diangkat maka selagi itu musibah ini tidak ada kesudahannya. Maka langkah yang paling utama adalah usaha kearah mengangkat atau memansuhkan sekatan atau embargo terhadap Semenanjung Gaza dan Tebing Barat serta dikembalikan segala hak dan kedaulatan Masjidil Al Aqsa dan rakyat Palestin amnya.

***********************************************************************************

Selamat Berpuasa (^_^)

Wassalam. (^_^)

No comments: