Sunday, November 1, 2009

:: Kerbau Oh Kerbau ::

Salam.
Post kali ni saje nk citer pasal kerbau.
Dispesifikkan lg,kerbau di sepanjang jalan UTP-Ipoh.

Utk pengetahuan pembace,sejak akhir2 ni,byk kemalangan melibatkan kenderaan seperti kereta dan motosikal dengan si kerbau.Sebenarnye,jalan raya UTP-Ipoh di ancam lambakan kerbau dan juga lembu.Bahaya tul.

Baru2 ni,seorg rakan ku terpaksa menanggung kerugian beribu ringgit jugala utk membaiki keretanya yg rosak akibat terlanggar kerbau.Selalunye kejaidian seperti ini berlaku pada waktu mlm.Kalo melibatkan wang je,maybe ok lg.Tapi kalo melibatkan nyawa,betul2 menyedihkan.

|| Gambar Hiasan. Kerbau yg aku maksudkan duk kat tgh jalan raya ||

Sampai bila la masalah ni nk berlarutan.
Nak dijadikan cerita,semlm aku pegi Ipoh bersama Bai dan Daus utk game hoki.So,balik dlm waktu maghrib la pas alami kekalahan dgn pasukan DBI utk Liga Perak.Entah cam ne,aku terpikir,jgnlah terserempak ngan kerbau waktu nk balik tu sebab dah gelap.Tambah2 plak hujan.

Entah cam ne,beberapa minit kemudian,ditakdirkan ade jugak kerbau melintas jalan time tu.
Nasib baik la dr jauh nmpak,so.bleh aware lg.Tapi,malangnya,rupa2nya kerbau tu dah dilanggar.Ade 3 ekor kerbau xsalah aku.Sekor kerbau baru je kene langgar.
Sedih.Sebab pe sedih.Sebab kaki kerbau tu patah.Dah la duk tgh2 jalan.Kerbau tu xleh nk jalan dah.Kaki depan dia dua2 patah. Aku xleh lupe la cam ne rupe kaki dia cuba gak nk jalan.Dah ade mcm 2 lutut.Ish2.kesian tul tgk. Kaki blkg kerbau tu elok je tegak berdiri. 2 lg kerbau sedang menunggu @ memaksa @ menolong dia utk berjalan.Tapi xbleh. Sebab kaki depan kerbau tu totally broken. Aku lalu cam tu je la sebab xmampu nk tlg pape.

|| Mungkin ni la nama yg sesuai utk jalan raya kat tempat kejadian.So,org tau sini ade byk kerbau ||

So,xtau nk kate salah sape. Kalo eksiden,kesian gak kat kerbau.Tapi diorg xde akal nk pikir bleh lintas ke tak jalan tu. Pastu,kesian lg kat org yg langgar. Sebab rosak truk kete atau moto. Tambah2 lak kalo cedera malah akibatkan kematian.

Apepun,pesanan buat semua pengguna jalan raya,berhati-hatilah dijalan raya. malang tak berbau. Kebau pun mlm2 mane nk ade bau dr jauh.Just hati2 la.Kene fokus dan alert lebih skit mlm2.
Jgn lupe baca doa naik kenderaan.InsyaAllah sama2 kita Tawakkal dan mohon perlindungan dr Allah SWT.
Doa Naik Kenderan --> Klik

Semoga kita sentiasa selamat dr ape jua kemalangan dan bencana.Moga2 kita sentiase dilindungi Allah SWT.Amiiin (^_^)
Wassalam (^_^)

3 comments:

nifi a.k.a beliamuda said...

banyak sudah tragedi kerbau + lembu ni.. kerbau yang duk tgh jalan tu, tak mampu nak gerak tu pun bahaya gak.. kalau la tak nampak, leh jge langgar.. moga dijauhkan..

Hazwan Arif said...

kerbau sering buat aku panas ati..

wani gaga gugu gege said...

Kerbau Road? haha.. XD