Wednesday, June 25, 2008

......:Fly:.......

Salam.......
Disini ingin sekali aku berkongsi ape yg terpendam dlm hati ni.....
Suma ni berkenaan hala tuju para pelajar selepas tamatnye SPM utk meneruskan pelajaran sama ada di universiti,maktab, kolej mahupun institut...

Terdetik utk aku memberikan sedikit pendapat selepas beberapa peristiwa yg aku lalui baru2 ni......

Seperti yg diceritakan dlm entry yg lepas, aku telah melawat sekolah lamaku, SERATAS pada minggu lepas.Selepas mengambil sijil SPM,kami berjumpa cikgu2 yg telah lama tidak bersua.

Masing2 menceritakan perihal pelajaran mereka yg terkini.ada yg telah tamat persediaan utk ke luar negara (FLY), ada yg baru tamat matrikulasi dan sedang menunggu utk menyambung pelajaran di IPTA tak lupa juga yg sedang belajar di IPTA2 mahupun IPTS2...

Ape yg ingin dikongsi disini ialah menengenai FLY. Memang......bila disebut perkataan FLY....sudah pasti yg terpikir di minda fikiran kita..... "HEBAT"......Sambung belajar di luar negara....."hmmm......aku xnafikan... memang hebat dan bertuah sekali mereka2 yg dpt menyambung pelajaran kesana.

Namun ape yg ingin aku luahkan....jgn pandang remeh terhadap institusi pelajaran tinggi di dlm negara kita. kdg2 aku berkecil hati....bila ditanyakan dimana aku sedang belajar sekarang, (aku jawabla UTP) reaksi mereka seperti tiada ape sgt universiti seperti itu.(yela....kat Malaysia je)

UTP copy.jpg
[ Ni la UTP dr pndgan satelit....kecil,padat, tersusun dan plg penting...best..hehe:P]

KLCC.jpg
[ Kalo ada rezki.....Insyaallah aku keje kat sini nanti..amiin]

Bukan aku mahu meninggikan sgt martabat universiti ini. Cuma jgn mengecilkan ruang pemikiran kita bahawa belajar di universiti tempatan tidak sehebat di universiti di luar negara. Memang di akui....universiti di luar negara lebih hebat...namun... apekah universiti tempatan adalah utk pelajar2 yg gagal dlm SPM nye?? STPM nye??atau ape sahaja peperiksaan yg dilalui...?
(sudah pasti TDAK)

Bg aku..ape yg penting ialah menuntut ilmu. Alhamdulillah...bg yg berpeluang menyambung pelajaran di seberang laut sana....itu suma rezki anda. Maka bersyukurlah dgn pemberian itu. Didalam...ataupun diluar negara...masing2 ade kelebihan. Yg merasai kelebihan itu tertakhluk kepada setiap individu.... Itu suma rezki yg Allah SWt bg...so...bersyukurlah......


Soklan:
1---Pasal pe ramai xtau UTP tu ape ek??? [Universiti Teknologi Petronas]......ni aku dah gtau.
2---Salahkah aku pilih UTP berbanding FLY?? uhuks..... [pengetua sekolah aku ar ckp cam ni mase dia tanye aku dulu, bleh xtau plak UTP tu ape,hampes tul. Best pe UTP....serius best..xcaya..meh masuk UTP]

No comments: