Monday, October 20, 2008

...::Tragedi 13 Oktober::....

Assalamualaikum....
Setelah hampir 2 minggu xberupdate,akhirnye aku berkesempatan jugak nk update.

Dalam tempoh ini,byk peristiwa yg amat bermakna dalam hidup aku berlaku.
Tragedi 13 Oktober......amat tidak akan kulupakan dalam hidup aku.

Kisah ini melibatkan aku dan sahabat baik aku, Safwan.
Terima kasih kerana sudi baca :|

7 Oktober 2008:
-Safwan ajak aku beraye dirumahnya,Negeri Sembilan.
-Aku menerima jemputan itu dgn hati yg gembira. Xsabar nak sampai Negeri Sembilan (1st time jejalan kat nogri nih)

9 Oktober 2008:
-beli tiket bas (Kesatuan, RM32.00).

10 Oktober 2008:
-Syazwan antar kitaorg ke stesen bas Taman Maju.
-Naek bas pukul 6 petang
-Sampai ke Seremban kul 11.30 malam.
-Sampai ke rumah Safwan kul 12.00 mlm.
-Makan,rehat dan tido.

11 Oktober 2008:
-Pagi2 buat persiapan utk Rumah Terbuka sempena Raya Aidilfitri 1429 H.
-Aku diperkenalkan dgn kaum keluarga serta sanak saudara Safwan. Best dpt mengenali diorg. Tq Wan.
-Seharian dirumah melayan tetamu,ptg tu plak jejalan kejap kat Seremban.Angah (abg Safwan,anak kedua) belanja Domino. Sedap gler kek coklat kat ctu.best2.


[ Lanskap yg agak nyaman dan mendamaikan disebelah rumah Wan. "Pia.... oh Pia!!" -panggilan utk ikan talapia dlm kolam tuh ]

12 Oktober 2008:
- Bersiap utk ke majlis pertunangan Angah di Kajang.
- Aku ngan Wan lak siap2 sekali nk balik trus ke UTP.Waa.....xpuas lagi cuti kat Seremban.
-Dalam kul 12 tgh hari,grak bersama rombongan.
- Selesai acara,trus ujan plak.
-Pas settle suma2,kitaorg pun gerak balik ke UTP. Abah,Ummi (Mak Safwan) ngan Abg Ai (Abg Safwan,Anak ketiga) antar kitaorg ngan kete Honda NBN 1187.
-Tido semlm kat Hotel Seri Malaysia kat Ipoh.

13 Oktober 2008:
- Sarapan di hotel.
- Melawat Tok Ngah (Atuk Wan) kat Tronoh.
- Alhamdulillah,sampai ke UTP
- Selepas salam2 and terima nasihat dr Ummi ngan Abah,diorg pun bertolak balik ke Seremban.

Ptg,around 3.15 pm:
-Safwan mendapat panggilan dr Kak Bong (Kakak sulong).
-Panggilan itu adalah utk menyampaikan berita tentang kemalangan Abah,Ummi dan Abg Ai di lebuh raya Hentian Behrang. Time ni aku pun xdpt tahan sedih....aku rase korg leh bayangkan kot... :(
-Tanpa pikir panjang,aku ngan Wan bergerak ke Hospital Slim River (tempat mereka dirawat). Kitaorg gi ngan kete Kancil 660cc CBK 5958 aku tu utk melawat diorg.

- Abah dan Abg Ai mengalami kecederaan yg tidak berapa parah. Namun,Ummi agak parah kerana tercampak keluar dr kereta ketika kemalangan itu berlaku. Ya Allah,sembuhkan lah Ummi secepat mungkin agar beliau dpt menjalani hidup seperti biasa semula...Amiin
-Terdapat peristiwa yg xdpt aku cerita disini ketika dihospital itu atas sebab2 tertentu.Tapi,peristiwa tu xkan kulupakan sampai bila2,insyaAllah.
-Dalam kul 6.30 ptg,Ummi dipindahkan ke Hospital Besar Ipoh utk rawatan lanjut.
-Aku bersama Wan tinggal dihospital Slim River utk menjaga Abg Ai yg ditahan wad disitu. Yg lain,folow Ummi ke Ipoh.


[ Aku ngan Safwan dan Abg Ai di Hospital Slim River,tgh mlm ni]


14 oktober 2008:
-Settlekan Abg Ai utk check out.
-Kul 12pm baru gerak ke Ipoh sedangkan Test 2 Fluid Mechanics kul 4.30 ptg tu. Nasib baek Miss Yvonne memahami situasi kami dan benarkan kami postponed test.Tq Miss.
-Kul 2,sampai ke Hospital Ipoh. Jumpa Ummi. Ummi masih keadaan parah. Kesian tgk Ummi. Baru je pas bergembira ngan Ummi dan sekeluarga 2 3 hari sebelum tu.
-Kul 6.30 ptg,baru gerak balik UTP.Ponat2.

15 Oktober 2008:
-Ummi dipindah ke Hospital Tuanku Jaafar (Seremban) utk pembedahan tangan.
-Ptg tu plak,kitaorg amik Test 2 Fluid Mechanics. Bleh dikategori kantoi sebab fikiran masih celaru.huhu...Tawakkal je la.

17 oktober 2008:
-Aku ngan Safwan ke Negeri Sembilan sekali lagi utk melawat Ummi. Naek bas SE Express. lembab tul bas tuh.sabar je.....
-Ummi selamat menjalani pembedahan dlm kul 11.20 pagi.
-Alhamdulillah.Pembedahan selesai dgn baek.Ummi sudah mula pulih.

19 Oktober 2008:
-Aku ngan Safwan balik ke UTP semula.Naek bas Kesatuan.laju gak ar.5 jam sampai UTP.
-Sampai2 je UTP,aku trus update for life in UTP. Mcm batu jatuh dr gunung bertimbun menimpa aku....hoho [Test + Assignment + Media Junior 09 + DAC 08 + Project EG + Quiz + Study + Final Exam + Crew Development Dept.]... layan je la :P


Takat ni je aku nk citer.Byk kisah sedih dan pilu disebalik peristiwa ini.
Apepun,aku doakan Ummi,Abah ngan Abg Ai cepat pulih dan sembuh.Semoga keluarga Safwan dan keluargaku jua sentiasa selamat di bawah pelindungan Allah SWT.

Kepada Safwan,walau ape pun terjadi.aku tetap support ko. Ko la sahabat baik aku,malah lebih dari itu(ko dah mcm adik beradik aku sendiri). Susah senang insyaAllah aku akan bersama.Semoga ko tabah hadapi suma ni. Begitu juga aku :|... Semoga kita diberi kekuatan oleh Allah SWT utk menghadapi dugaan ini.Amiiin.........

*Ummi,cepat sihat tau.Get well soon...:)

Sehingga kini,
Wassalam(~_~)

4 comments:

Abir Abhar said...

salam nas,

aku agak terkejut bila baca..
erm..
x sangka leh jd mcm ni..
sampaikan salam aku kat saf...


btw,
kow di tag...
x yah wat pun xpe..
ngee

irda zahari said...

nas..

jage rumate tu..

jgn kasi dia sdih2..

cz ummi pun da getting better kan?

pass this to saf:

she's strong and i believe she

wants her son to be strong too..

get well soon ummi (^_^)

z.a.z said...

hope korg support each other k..~
huu..sbg pengajaran...
be strong..
mesti ade hikmah tu..~

Fify said...

salam nas...

fy sebenarnya nak tau byk lg..
takut nk tanye kat wan...
kesian dye...

masa hari accident tue (ptg sket) fy x jngka dye nk gtau pasl tue..
fy pulak leh men2 ckp fy kt balai polis kena tahan..
ngeh2.. padahal, fy kat balai sebb kena conduct interview dgn inspektor kt stu.

dgr suara dye, fy pn rasa nk ngis masa tue..

i pretended not to cry..

right after i hung up, i cried...

nway, tanx jd kwn baik wan....
jga n syg dye dgn baik...
tanx ye nas!!!

^_^

utk nas jgk, "la tahzan!!"

good luck utk tournmnt hockey nnt k...