Friday, February 6, 2009

>>Perak Darul Ridzuan<<

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Sebagai rakyat atau anak jati negeri Perak,isu kerajaan Perak ini amat sensitif bg aku.Sekarang,BN atau Be-End dikatakan mempunyai majoriti utk memerintah semula negeri Perak.Namun,bg aku,aku amat2 la xsuka dgn perkara ni.Jika BN memerintah Perak,kerajaan itu sebenarnye disokong oleh org2 dikalangan kerajaan itu sendiri,tetapi bukan rakyat.
Perkara ni amat jelas sekali kerana rakyat terang2 memberi sokongan kepada kerajaan Pakatan Rakyat yg telah memerintah sekarang,dan bukannya kepada BN.Ini diperkuatkan lagi setelah kekalahan BN yg amat memalukan di Permatang Pauh dan Kuala Terangganu baru2 ni.Jelas sekali rakyat kebanyakannya telah menolak BN.

[ Datuk Seri Ir.Mohd Nizar Jamaluddin dan Tuan Guru Nik Aziz bin Nik Mat ]

So,sebagai respon dgn ape yg berlaku sekarang di Perak,aku mendoakan agar Pakatan Rakyat yg diketuai oleh Datuk Seri Ir.Mohd Nizar trus memerintah negeri Perak.

Utk maklumat terkini dan lebih lanjut,sila klik link dibawah:

-->Malaysiakini Online

Wassalam(^_^)

16 comments:

cIk pEnNa said...

betul tuh..
bukan tuh caranye!
speechless sgt..
;(

Amin Baek said...

hurm...tp kenapa agaknya org PKR tu kuar??
aku bc2,dorg ada internal prob..tu aku xsure sgt a..sbb internal kn..diri dorg je la tau nape..tp dorg sume tu,bukn nye crossover kn,dorg just jd adun bebas...ntahla.politik ni memg sukar tok dipahami...klu nk seng phm,bukak mata,bukakn minda..pandangla dr kedua2 aspek..kerajaan and also opposition nye side..insyaallah..the view will b clearer..tp sian,toyota camry baru je smpi..lom smpi stgh tahun lg pki..huhu

cIk pEnNa said...

sume org ada kepentingan diri sendiri..
kalu dah nama nye "politik"..

yang menjadi mangsa..
adalah rakyat!
jadinye..
bak kata abg nabil..
lu fikir la sndiri!

amad said...
This comment has been removed by the author.
amad said...

jumlah adun.. bn=28 pr=28 bebas=3..
so bn n pr sekarang seimbang..

kalau ikutkan 3 beruk bebas tu tak boleh nak nyatakan sokongan kat mana2 parti..bn ke ..apa ke..pasal kes diorang masih dlm sisatan mahkamah tinggi..permohonan pengisytiharan dah difailkan..kena la tunggu apa kputusan mahkamah tinggi pasal status diorang..

dan kalau ikut perlembagaan nizar masih mb perak yang sah..sebab dah termaktub dalam undang2 tubuh negeri perak (boleh rujuk) yang jawatan mb takkan hilang melainkan
1)pembubaran dun (pilihan raya)
2)undi tak percaya di dun
3)mb letak jawatan
so sultan pon takde kuasa nak pecat..

tapi anjing2 bn ni dah pandai2 buat undang2 macam mak bapak diorang punya..siap guna sultan lagi..pandai2 lantik mamak mana tah jadi mb..

malaysia..
kalau ada duit... undang2 pon kita boleh pijak..

Amin Baek said...

hurm..memg btol tu mad..bab perlembagaan aku xmo sentuh,memg aku xarif pasl mende2 tu...tp yg bab duit..aku nmpk tu mcm nk merefer kpd BN..aku xmenafikn atau mengiakn...just nk btau or pesan...klu leh,tok berita cmtu,cube slidik btol2 ye..fitnah adalah lebih bhy dr membunuh...cuba refer al Hujjurat :6...

nas,asl ada yg kene delete ni??leh tau apa isi kandungan dia??hehe...adakah terlamapu politikal??

katkut said...

jom amin, kte p tumpang camry baru 2...brtuah bdn...... :P
ak rse jd pmerhati sudey..xckup umo nk ngundi..tp kdg2 gatal mulut n tgn gk nk ngomen..tp ak rse, kte ptot blajar btol2.andai gagasan y sedia ad ni truk, pe kate kte blaja btol2 n jd pmimpin y xkorup di brlandaskn paksi y btol...
kdg2 klakar jgk ble bnda cmni jd, org ats2 2 xde efek, dorg stakat perang mulut n statement je..y pnyokong ni over2 lak..gaduh2..pkul2..hehe..pdhal xpat pe pn.. 2 r kate gajah brgaduh, planduk mati trsepit kt tgh2(ayat peribahasa 2 dh diubahsuai ek, dh lupe :P)pape pn, ak xsokong mane2 sbb ak rse y penting negeri ni aman blk..ak nk blik rmah pn xsdap ati sbb kne lalu bota..hehe

amad said...

komen diatas mmg berdasarkan fakta..kalau tak puas hati tengok undang2 tubuh negeri perak = artikel 16(6) menyatakan
"If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council"
mknanya sokongan mb perlu diputuskan oleh persidangan dun..

mmg perlu ada sikap utk blaja btul2 untuk gntikn pimpinan yg pincang ni..tpi dlm msa yg sma kna tentang yang mungkar..spaya xjdi syaitan bisu..bak kata hadith..

xkan nk tngok parti korupsi bangsat trus tindas rakyat n hancurkan negara..

Amin Baek said...

opss.mitak maaf ye mad..ada slh phm di sini..sy tidak tnye pasl fact bg perlembagaan..tu memg da fact..kt mana2 leh dpt..harakahdaily pn ada..sy tnye tentang duit tu..

'kalau ada duit... undang2 pon kita boleh pijak..'

sy tanak fact yg lalu...nk fact pasl duit bout isu skrang la klu boleh..sy nk tau dgn lbih lanjut..tima kasih kerana membantu

katkut said...

1st of all, saye mntk maaf ye ne. amad.ap y saye maksdkn, bkn xperlu tentang kmungkaran.tp in a right way r..klo dh sebok nk brjuang tp kelas xpergi, xblajr, abaikan tnggungjwb as student, ptotkah? itu y mksdkn..sbb ini dri point of view sye sbgg seorg student..pd saye, bljar r dlu...

sye xsokong mane2 pihak, tp rsenye xseswai PR mmerintah klo nk kn sbuah negri islam.. kte kate brjuang tuk islam..tp skrg ni isu PR @ BN.. bkn lg pas @ BN.. dlm PR 2 ad gbungan DAP n PKR.. adakah mreka sokong gagasan islam y pas bawa?stahu saye, ad y mmg xkn trime n totally rjected it... so, rsenye cmne?saye konpius juge.harus mmilih mane?so, las2 xyah plih kot sbb xlayak mngundi lg..hehe..
mntak maaf ek en. amad, mayb awk mnbincangkn isu ni dgn srius, saye phm..mayb saye sprt amin, kami sbnrnye lbih inginkn fakta, 2 y kami join 2..time kasih ats fact2 y anda kmukakn...
to nash, sori weh, ak sebok kt cni...hehe

cIk pEnNa said...

daripada gaduh2..
apakata..Mereka saling berpelukan..saling berjabat tangan..duduk semeja..
dlm mengatasi masalah eko global..
adalah lebih baik mencari penyelesaiannye..
drpd saling tuduh menuduh..fitnah memfitnah..keji mengeji..

korunk yg masih lagik bergelar pelajar nih..
didikkan lah hati & minda untuk menjadi bakal pemimpin yang telus dr segala hal..
sebab korunk la yang akan mewarisinye di masa akan datang..

Nash said...

Ops,sowie...
lama xonline actly..pasal internet down lak kat komputer aku...

Kepada amad,tq for the info.btul tu..
So,skang ni ade 2 kerajaan kat Perak ni.Pakatan Rakyat dan BN yg korup.

Apepun,berdasarkan pemerhatian aku,aku skong kerajaan Pakatan Rakyat yg diketuai oleh Datuk Seri Ir.Mohd Nizar Bin Jamaluddin.

Dalam masa yg sama,aku sokong gak Sultan Perak,Sultan Azlan Shah.Camne pun,baginda sultan tetap pemerintah No.1 kat Perak.Selagi perintah sultan tidak betentangan dgn Agama Islam,kite kene patuh.Kenyataan ni telah dikeluarkan oleh sendiri Mufti Perak,Datuk Haji Harussani.So,kite kene ikut pemerintah.

Walaubagaimanapun,aku tetap xsokong BN yg telah menubuhkan kerajaan di Perak dgn cara yg sgt kotor dipandangan aku,dan maybe pada pndgn suma rakyat Perak mahupun seluruh Malaysia.

BN will always Be-End......
(*_*)

cIk pEnNa said...

perak adalah satu2 nye negeri yg ada 2 mb!
hehehe

opss nash,tertibe comment kat page nash manyak lak!
;)

amad said...

ouh maaf..salah faham..agk emosional..

mngkin psl nga hot dngn cara diorng mrmpas kuasa n nafikan kedudukan mb yg still sah ni..

cara diorang layan n halau mb Nizar time dia ke pjabat pagi jumaat haritu pon mcm sial..

http://www.youtube.com/watch?v=u0iucw7F9wU&feature=channel_page

Nash said...

Macam sial??
ke memang sial??uhuh :|

Yeah!!Perak ade 2 MB skang...
rekod2...
Tapi aku iktiraf sorg je...(Datuk Seri Ir. Nizar la...)
sorg lagi tu...KARUT!!!!

BN mengarut di Perak.....:|
(^_^)

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

Kalo xde fikrah yg jelas.. tu yg main lompat cam katak tu... huh... xde maruah betul! dah la dulu stktk posmen/kerani je... org dah bg can, khianat plak... sumbat dlm zoo la org2 cmni (eh orang ke? hehe)

Mai pilihanraya sekali lg... bak kata KJ..

"Kita turun, kita lawan!"