Monday, August 1, 2011

|| How's Your First Ramadhan So Far? ||

Salam.
Alhamdulillah. Kita dah berjaya bertemu semula Ramadhan yg telah meninggalkan kita setahun lalu. Bersyukur kerana diizinkan Allah swt utk bertemu lagi utk tahun ni. So,bagaimana hari pertama Ramadhan anda setakat ni?
Bagaimana ek aku?

Sebelum menjawab soklan tu, sudilah kiranya para pembaca membaca aktiviti2 aku before ramadhan dtg atau akhir syaaban. Saje nk disingkapkan di blog Hunter ni. 

Aku balik ke rumah Manjung pada hari sabtu pagi. Selepas bfast (xstart ramadhan lagi ye) bersama rakan2, aku pun siap2 brg dan angkut masuk kete. Then,aku pun balik ke Manjung dgn CBK Evo aku tu.hehe.

So,setibanya dirumah, abg2 dan kakak serta adik2 sudah pun berada dirumah kecuali yg bongsu dan adik yg bawah aku. Dorg ade exam hari ni. Xdpt pulang ke rumah bersama kuarga. Mlm tu,kami adik-beradik serta ayahanda tercinta wat surprise party kat  ibunda tercinta. Kitaorg beli kek n hadiah pas solat maghrib. Dlm pas isyak terus wat surprise. Alhamdulillah. mase tu anak2 teruna yg kuar beli hadiah suma. So,dlm geng yg kuar tu,aku sorg je blom keje. So,mcm2 la kitaorg bncg,as anak2 lelaki yg dah meningkat dewasa nih.hehehe. 
Papepun,selamat hari jadi Mak!



Esoknya,ahad. Pagi tu gi Teluk Batik sat. Saje bawak anak buah 2 org ni gi mandi laut. Sambil tu aku bawak TasNeem and shoot la ape yg sempat. Best. Sonok btol Syafiqah n Miqdam maen ngan ombak n pasir pantai. Tgh hari tu plak,kami sekuarga gi skola adik kami yg bongsu, Syahir. Minggu ni dia ade trial PMR. So,all the best la utk beliau.




Balik ke manjung mlm td. mlm tu adalah malam pertama terawikh utk ramadhan kali ni. Tahun ni agak berbeza skit kat Masjid Manjung ni. Pas solat isyak, ade tazkirah mengenai ibadah2 di bulan Ramadhan terutamanya bab terawikh. Ape yg dpt aku simpulkan, penceramah tu suwoh kita bezakan antara ibadah yg disunatkan dan ibadah yg dituntut. 2 perkara yg nampak sama tp hakikatnya berbeza. Ibadah sunat,kalo kita wat dpt pahala n kalo xwat,xde pape. Malah kalo xkene pada caranya,bleh membawa dosa plak. Ibadah yg dituntut,kalo buat dpt pahala kalo xbuat rugi. Contoh, sunat pagi wanita utk solat jemaah di masjid tetapi dituntut bg lekaki solat jemaah dimasjid. Renung2kan dan selamat beramal.


|| Bg yg xpasan, kita ade Penyimpan Mohor Besar Raja2 yg baru ||

Panjang post kali ni ek. Hari pertama Ramadhanku, seperti biasa. Bgn sahur bersama keluarga. Solat subuh. Tiada aktiviti2 tambahan pg td. Lewat pg,kuar beli brg bersama keluarga. Ptg wat keje FYP skit. Skang ready utk berbuka puasa. Kesimpulannya, hari pertama aku masih dikira kurg produktif. Kene improve nih!
Mari improve diri.



Free Your Mind, Free Your Body, Free Your Heart, Free Your Soul (^_^)

Wassalam 
(^_^)

2 comments:

along rufaidah said...

gambar last smart!

btw, adik2 semua komen "tak best lgsg pakcik baru yg announce tu..dh la laju..kenapa tak stay dgn yang lame tu je.."

hehe..gelak je la dgn mama (time tu ktorg kt dapur, masak dinner..tak tgk tv la pulak)

Nasrullah Jaafar said...

thankz rufi..
ha ah..tau xpe..
maybe ni fisrt time kot..
so..gelabah skit...
lama2 nanti cool la..
haha..insyaAllah (^_^)