Sunday, December 6, 2009

|| Banjir Kilat ||

Salam.
Semlm baru je banjir kilat kat kawasan Seri Manjung.
Taman Samudera ngan Fasa 2J dan mungkin beberapa taman yg lain dimasuki air kedlm rumah.
Banjir ni boleh dikatakan berpunca dr beberapa sebab.Antaranye......

1- Hujan lebat yg berlarutan selama hampir 3 jam.Biase nye hujan lebat sekejap je.Ni 3 jam kire lama kat sini.

2- Saliran longkang dan parit yg kurang baik.Mungkin tersumbat atau byk sampah.So,pengaliran air kurang lancar.

3- Air laut pasang.Malam tu maybe air laut tgh pasang.Seri Manjung ni betul2 tepi laut.So,saliran air parit ni memang direct trus ngan laut.So,kalo air laut pasang,maknenye parit akan turut dalam lalu menyebabkan banjir di sekitar taman perumahan.

|| Keadaan ketika banjir.Betul2 didepan rumah aku||

So,begitulah laporan utk sekadar ni.Maknenye kat pantai barat ni pun ade gak bnjir.Cuma banjir kilat je la.Dan xde la dlm mane,takat betis je kot.Cuma kalo masuk rumah,menangis gak la kalo kene perabot2.Basah kayu2 tu,jenuh juga.

|| Keadaan pas banjir.Kejap je pun bnjir tu.Tapi kire truk la bg org yg xbiase ngan kemas2 banjr nuh ||

Papepun,Alhamdulillah sebab xde kerugian besar berlaku. Malah ade kesan baik yg ditinggalkan dimase jalan disekitar taman kelihatan bersih sebab banjir tu menglirkan pasir dan daun.So,jalan tar tu bersih je skang. Dah diasingkan dr pasir.

Doakan agar dijauhkan dr bencana besar mahupun malapetaka seperti banjir yg dalam dan lama.Doakan agar aku dan family serta jiran2 dilindungi Allah SWT dr sebarang kesukaran.Amiin

Wassalam (^_^)

3 comments:

nifi a.k.a beliamuda said...

ko tak main hujan ke masa tu.. hikhik~

aina.mardyiah said...

hujan 3 jam x henti2?..alahai.. kt sini, 5 hari x henti2..syukurlah x xbanjir besar..

Nash said...

Nifi : Xde la plak.malam mase tu.terlupe lak nk maen.hehe :P

Aina : Hehe..yup.Syukur alhamdulillah.3 jam hujan lebat kat manjung tu kire lama gak la.kat tmpt laen citer :P